L’Olimpíada Informàtica Catalana (oiCat) organitzarà aquest any dos tallers setmanals enfocats en la difusió i l’ensenyament de les matemàtiques i la programació. Aquests tallers setmanals estan dirigits a estudiants d’ESO i Batxillerat que vulguin ampliar el seu coneixement matemàtic o que vulguin aprendre a programar en diferents llenguatges i entorns. Tots dos tallers seran a remot per videoconferència i es realitzaran en sessions de 2h setmanals. En principi no cal cap tipus de coneixement previ, tot i que és recomanable haver cursat el primer cicle d’ESO.
Els tallers estan dirigits tant a alumnes (secundària i batxillerat) com a professors (de secundària i/o batxillerat).
Com a novetat d’enguany es realitzaran algunes activitats opcionals entremig dels cursos. Per aquelles persones que les superin tindran un certificat del curs.
Per inscriure’s cal omplir el formulari del final d’aquesta pàgina. L’enllaç a la videoconferència serà enviat a la direcció de correu donada.
Taller Demostra (matemàtiques)
Taller Programa (informàtica)
Sessio Informativa
Divendres 14 d’octubre a les 18:30 es farà una petita sessió informativa per videoconferència on presentarem els instructors, explicarem en més detall el que es farà durant les sessions i el model que seguirem, i aclarirem qualsevol tipus de dubte al respecte. Pares, tutors i professors estan convidats tant a aquesta com a qualsevol de les altres sessions. L’enllaç de la videoconferència per aquesta sessió serà enviat amb el formulari d’inscripció.
Taller Demostra
Horari: Cada dijous de 18:30 a 20:30 amb pausa de 5 minuts entremig.
Organitzadors: Albert López, Pau Cantos, Oriol Baeza
Primera sessio: 20 d’octubre.
Aquest taller esta enfocat en la divulgació de matemàtiques extracurriculars, i la introducció del material es farà mitjancant preguntes o problemes. Alguns exemples son “Per què funciona el criteri de divisibilitat per 3?” o “Pot ser que construir una nova autopista empitjori el trafic?” A continuació hi ha el temari complet:
Titol | Data | Descripció |
Problemari 1 | 20/10/2022 | Problemes diversos que no requereixen cap coneixement previ. |
Inducció Matemàtica | 27/10/2022 | Introduccio a la inducció matemàtica. |
Teoria de Jocs 1 | 03/11/2022 | Trobar estrategies guanyadores en jocs de guanyar / perdre de diversos tipus |
Combinatoria 1 | 10/11/2022 | Factorials, nombres combinatoris, binomi de Newton, camins de Dyck, doble compteig, bijeccions, etc. |
Probabilitat 1 | 17/11/2022 | Casos favorables / casos possibles, probabilitat condicionada, esperanca, i paradoxes de la probabilitat |
Problemari 2 | 24/11/2022 | Problemes diversos que poden fer servir algunes de les tècniques o coneixements de les sessions anteriors |
Geometria Euclídea 1 | 01/12/2022 | Suma dels angles d’un triangle (i polígons en general), teorema de Thales, Pitagores, arc capac, etc. |
Teoria de Nombres 1 | 15/12/2022 | Euclides, Bezout, Nombres primers, factorització |
Teoria de Nombres 2 | 22/12/2022 | Aritmètica modular |
Introducció al Càlcul 1 | 12/01/2023 | Successions, límits, i continuïtat de funcions (amb bastants exemples) |
Problemari 3 | 19/01/2023 | Problemes diversos que poden fer servir algunes de les tècniques o coneixements de les sessions anteriors (amb focus a les últimes sessions) |
Teoria de Grafs | 26/01/2023 | Definicions amb diferents tipus i exemples de representacions típiques, caracteristica de Euler, coloracions, grafs extremals, etc. |
Teoria de Jocs 2 | 02/02/2023 | Dilema del presoner / tragedy of the commons. Chicken game i correlated equilibrium, paradoxa de Brass, equilibri (i Teorema) de Nash, extended form games, incertesa, etc. |
Infinits | 09/02/2023 | Què hi ha més, nombres parells o nombres senars? Múltiples de 3 o quadrats perfectes? Nombres racionals o nombres reals? Diagonal de Cantor, Teorema de Cantor, menció del Teorema de Schröder-Bernstein i problemes/exemples |
Algorísmia i Complexitat | 16/02/2023 | Exemples de diferents problemes amb solucions polinòmiques (ordenar, algorismes sobre grafs), P, NP i NP-completesa, algorismes aproximats |
Problemari 4 | 23/02/2023 | Problemes diversos que poden fer servir algunes de les tècniques o coneixements de les sessions anteriors (amb focus a les últimes sessions) |
Geometria Euclídea 2 | 02/03/2023 | Teoremes i propietats diverses de la geometria classica |
Polinomis | 09/03/2023 | Ruffini/Algoritme divisió, teorema del residu, teorema zeros racionals, Cardano-Viète (polinomis simètrics), resolució cúbica i quàrtica |
Introducció al Càlcul 2 | 16/03/2023 | Derivades i Integrals 101 |
Trigonometria i Nombres Complexos | 23/03/2023 | Trigonometria bàsica (Teorema del sinus + cosinus) i propietats dels nombres complexos + problemes |
Problemari 5 | 30/03/2023 | Problemes diversos que poden fer servir algunes de les tècniques o coneixements de les sessions anteriors (amb focus a les últimes sessions) |
Taller Programa
Horari: Cada dilluns de 18:30 a 20:30 amb pausa de 5 minuts entremig.
Organitzadors: Ivan Geffner, Omer Giménez
Primera sessió: 16 de gener.
El Taller Programa està disenyat per introduir els estudiants al món de la programació mitjançant projectes de diversos tipus. L’objectiu de les quatre primeres sessions és fonamentar els conceptes més bàsics, i les següents sessions estaran enfocades en construir programes de diferents tipus com poden ser jocs senzills, Apps, etc.
Mínim una setmana abans de cada sessió distribuirem un manual amb les instruccions necessaries per poder reproduir la part pràctica de cada projecte localment, i cada sessió inclourà enllaços a material addicional en cas que es vulgui seguir desenvolupant el projecte. El temari complet es el seguent:
Titol | Data | Llenguatge | Descripcio |
Introducció a la programació 1 | 16/01/2023 | C++ | Introducció al C++, tipus de variables i condicionals. |
Introducció a la programació 2 | 23/01/2023 | C++ | Introducció als loops. |
Introducció a la programació 3 | 30/01/2023 | C++ | Vectors i estructuració del codi |
Introducció a la programació 4 | 06/02/2023 | C++ | Estructures de dades avançades 1 |
Introducció a la programació 5 | 13/02/2023 | C++ | Estructures de dades avançades 2 |
Programació orientada a objectes + SFML 1 | 20/02/2023 | C++ | Introducció a les classes i structs |
Programació orientada a objectes + SFML 2 | 27/02/2023 | C++ | Herències i memory management |
Programació orientada a objectes + SFML 3 | 06/03/2023 | C++ | Desenvolupament d’un joc simple amb SFML |
Programació orientada a objectes + SFML 4 | 13/03/2023 | C++ | Desenvolupament d’un joc simple amb SFML |
AI Coliseum 1 | 20/03/2023 | Java | Desenvolupament d’una AI per un joc d’estratègia determinat |
AI Coliseum 2 | 27/03/2023 | Java | Desenvolupament d’una AI per un joc d’estratègia determinat |
Desenvolupament de jocs amb Unity | 17/04/2023 | C# | Desenvolupament de joc senzill amb Unity |
Introducció a Machine Learning | 24/04/2023 | Python | Introducció a les xarxes neuronals |
SFML Avançat | 08/05/2023 | C++ | Desenvolupament d’un joc una mica més sofisticat amb SFML |
Formulari d’inscripció
Informació dels tallers anteriors: